Wat zijn de onderdelen van een lager?

Parts of a bearing

De lager bestaan uit meerdere delen:
(Inner Race) De binnenste ring is de kleinste van de twee lagerringen. Het heeft een groef op zijn buitendiameter om een loopbaan te vormen voor de balletjes.
(Outer Rice)De buitenste ring is de grootste van de twee lagerringen. Op de buitenring is er een groef aan de binnendiameter om een weg te vormen voor de balletjes. Hij heeft ook dezelfde zeer nauwkeurige afwerking als de binnenring.
(Balls)De balletjes scheiden de binnen- en buitenring en zorgen ervoor dat het lager met minimale wrijving kan draaien. De afmeting van de rolelementen is iets kleiner gemaakt dan de baan op de binnen- en buitenring. Rolelementen zijn zeer belangrijk voor verschillende resultaten. Oppervlakteafwerking, maatvariaties en materiaal zijn belangrijke attributen. Deze attributen kunnen veel verschil maken voor hoe goed een lager is. Het aantal balletjes kan ook variëren. Minder balletjes betekent minder wrijving, wat het lager sneller kan maken. Maar minder balletjes betekent ook dat de lager minder sterk is en bij te veel druk uit elkaar kan vallen.
(Retainer)De retainer in lagers dient om de rollende elementen te scheiden, een constante afstand tussen de binnen- en buitenring te handhaven, de rollende elementen tijdens de rotatie nauwkeurig in de baan te leiden en te voorkomen dat de rollende elementen eruit vallen.
(Shield)Het schild wordt in een zeer kleine groef op de binnenste randdiameter van de buitenring gedrukt. Tussen de buitendiameter van de binnenring en het schild blijft een kleine ruimte of spleet open. Omdat het schild niet in contact komt met de binnenring van de lager, is er geen extra wrijving tussen het schild en het lager. Dit resulteert in een lager met een zeer laag koppel. Het doel van schilden is grotere vuildeeltjes uit het lager te houden.