Ronin Billet Katanas 114/124 Precision Truck Set Scratched - Grey /...
- In prijs verlaagd
- Nieuw
Het mooie van longboarden is de grote verscheidenheid in longboards. Er zijn zo veel verschillende type longboards die je kunt kopen, varieërend van flexy cruisers tot een stijf downhill longboard. Vandaar allereerst wat advies over de verschillende longboards zodat je kunt zorgen dat je het board koopt dat het beste bij je past. Bij Sickboards helpen we je graag bij het kopen van een longboard.
De pintail is een het klassisieke vorm. Vroeger waren de meeste boards een pintail, door vele als erg mooi, esthetisch ervaren, het is alleen niet een erg functionele vorm. Vanwege de taps toelopende achterkant, is er weinig ruimte voor de achterste voet. Ook is het een a-symmetrisch board wat het minder ideaal maakt als vervoersmiddel (je moet het hele board omdraaien als je bv terug wilt). Ook is het minder geschikt om truckjes op te doen. De meeste pintails zijn topmounted (het board is boven op de trucks gemonteerd) waardoor je wat hoger staat en vaak risers nodig hebt, waardoor je nog hoger staat. Als je vaak moet afzetten, zul je hierdoor je voorste been verder moeten buigen wat meer energie kost. Als cruiser / vervoersmiddel is een drop through (zie verderop) meer geschikt.
Bij een topmount zijn de trucks onder het deck gemonteerd eventueel met risers om wheelbite (het raken van het deck door het wiel tijdens het sturen) te voorkomen, dit resulteert in een meer responsive board in vergelijking met dropped/drop through modellen. Vanwege deze rede worden dit soort boards vaak gebruikt voor downhill, (fast) freeriding en sliding. De kicks kunnen optioneel gebruikt worden voor het sliden en of het ollieen/kickflippen van het board.
Drop through betekent dat de trucks door het board gaan, met als resultaat dat het board iets dichter bij de grond ligt en het dus minder energie kost om af te zetten. Dit type boards zijn doorgaans symmetrisch (geen specifieke voor of achterkant), waardoor het niet uitmaakt hoe je board ligt, je kunt er gewoon op springen en rijden. Een flexy board is super chill om op te rijden omdat de flex een groot deel van de trillingen absorbeert, en als je hard carved neemt het board de energie op en geeft die weer terug aan het eind van je carve. Het sta platform is geoptimaliseerd om zoveel mogelijk ruimte voor je voeten te hebben, zodat je ook nog wat ruimte hebt om te cross-steppen als je dat zou willen. Sommige boards van dit type hebben ook nog kicks zodat je zelfs nog wat trucjes kunt doen zoals shov-its en manuals, een mooi voorbeeld hiervan is de Loaded Dervish Sama.
Dropped (een verlaagd board) en Double Dropped (zowel verlaagd als drop through) liggen beide laag boven de grond, ideaal als je een board zoekt om lange afstanden mee te doen, je hoeft je knie nagenoeg niet te buigen als je wilt afzetten. In combinatie met je juiste trucks kun je hier wielen tot wel 107mm op zetten zonder bang te zijn voor wheelbite. Deze boards waren in eerste instantie ontworpen voor downhill, vanwege hun verlaagd zwaartepunt, maar missen de preciezie die topmounts hebben. Nu zijn zie omarmd door de lange afstands community.
Dancers zijn doorgaans de langste boards in de longboard familie, ze zijn top mounted en de wielen vallen bij voorkeur binnen de contour van het deck, dit om de kans dat je na een trick met je voeten op 1 van de wielen landt te verkleinen. Het lange sta platform geeft je de ruimte om over je board te lopen en spin tricks te doen cross-stepping, peter-pan, body varials etc.). Het langer zijn van het deck maakt het ook makkelijker om je board te grabben (vast te pakken) wanneer je een trick als een tiger claw doet.
De mini cruisers zijn meestal de grootte van een street skateboard maar zijn 'shaped', dat wil zeggen dat ze duidelijk een voor en achterkant hebben. Deze wat kleinere boards zijn ideaal in de stad, de grote (in vergelijking met een street skateboard) zachte wielen rijden heerlijk en de trucks sturen goed, vaak hebben ze nog een kicktail, dus des gewenste kun je nog een stoepje op of af ollie-en. Ze zijn klein en licht de je kan ze makkelijk dragen. Ook ideaal als je auto aan de rand van de stad parkeert en het laatste stukje per board aflegt. De plastic (Penny) boards zijn wat smaller dan hun houten broertje, dus meer geschikt voor mensen (kinderen) met kleinere voeten, maar nog steeds een tof boardje om op rond te rijden.
De keuze hierin is puur persoonlijk, een flex board geeft meer comfort rijdens het rijden en een stijf board meer controle en stabiliteit. Als je nog nooit op een board gestaan hebt is het aan te raden om een keer naar onze winkel in Den Haag te komen en de verschillende types uit te proberen, of als je mensen met een board kent kun je natuurlijk hun ook vragen of je even hun board mag lenen.
Binnen het longboarden zijn er veel verschillende disciplines, elk met hun eigen specifike board en setup.
De berg af knallen met snelheden die kunnen oplopen tot ruim boven de 100km/u, voor vele de uiltieme kick. Meestal (en ook aan te raden) gebeurd dit op evenementen waarbij de weg is afgesloten voor het verkeer en er hooibalen in de bochten liggen en een ambulance klaar staat in geval van nood. Downhillen kan in wedstrijdverband gedaan worden (bv via de IDF/IGSA of REB/DDF) of gewoon voor de kick. De bekende evenementen in Europa zijn Wallonhill, KnK, Belajoy ride (voor een overzicht van alle downhill/freeride evenementen check freerides.org). Bij downhill is het doel zo snel mogelijk beneden te zijn, bij freeriding gaat het meer om de fun, pack runs met vrienden en dikke (standup) slides zetten.
Downhill boards worden doorgaans uitgerust met precisie trucks, mestaal met een wat lagere graden hoek (minder dan 50 graden) dan een allround board. Soms zelfs met een split-angle setup waarbij de achterste truck een nog kleinere hoek heeft, om op hoge snelheid nog stabieler te zijn. De wielen zijn square lipped (scherpe rand van het wiel), rond de 75mm en tussen de 76A en 81A. Dit geeft de wielen maximale grip in de bochten en een hoge eindsnelheid. Ook is wiel non-stone ground, dat wil zeggen heeft een glad loopvlak. Zodra dit gladde vlak (skin) weg is verliest het wiel een belangrijk deel van de grip (en wordt een scrubby). Hiernaast is het belangrijk om goede lagers te hebben, niet alleen zorgen goede lagers voor een hogere topsnelheid, het voorkomt ook dat het wiel te warm wordt. Als dit gebeurd kan de kern (core) van het wiel namelijk smelten, iets wat je niet wilt als je op volle snelheid van de berg af rijdt.
Longboard Dansen is behoorlijk populair in ons platte landje, omdat het de ideale ondergrond hiervoor biedt. Dancing heeft zijn roots in the longboard golfsurfen, terwijl freestyle meer vanuit het shortboard surfen in ontstaan, en hiervan uit is het street skateboarden ontstaan. De combinatie van de twee geeft een mooie mix stijl en techniek.
De boards zijn meestal tussen de 100 en 160cm lang, met grote mellow kick. Alle onderdelen worden zwaar belast vanwege de impacts (zeker bij de freestyle tricks), en moeten daarom van goede kwaliteit zijn. De voorkeur gaat uit naar Forged (in de mal geperst) trucks, want deze zijn sterker dan de standaard cast (in de mal gegoten) trucks, en zullen (langer) recht blijven. De trucks hebben zachte bushings zodat er makkelijk bochten gemaakt want worden. Qua wielen wordt meestal gekozen voor round lipped niet al te grote wielen (rond de 65mm).
Waarom zou je lopen als je ook kan rollen. Als je een board zoekt dat chill rijdt en makkelijk stuurt, ga dan voor een flex drop through board met grote (70-75mm) zachte (rond de 80a) wielen. Je kan dan over bijna elke ondergrond rijden (asfalt, tegels), zelfs een steentje of takje kun je hebben. Als je een board zoekt wat ook makkelijk mee te nemen is dan zou je eens moeten kijken naar een Landyachtz Dinghy of iets vergelijkbaars.
Als je op zoek bent naar een board wat je dat surfgevoel kan geven als er geen golfen staan, dan is een surfskateCarver board dat wat je zoekt. Hun karateristieke trucks geven dat 'surfing the streets' gevoel. Met deze boards kun je jezelf voortbewegen door een pompende/carvende beweging te maken. Dit kun je combineren met scherpe bochten om je bottom turns of cutbacks te oefenen. Een must have voor iedere surfer.
The art of going sideways. Is bij snowboarden het sliden het eerste wat je leert, is dat bij longboarden iets voor de meer ervaren skater. Als je dit gaat oefenen is het aan te raden voldoende bescherming te dragen. Er zijn 2 manieren van sliden, handsdown en stand-up. Bij handsdown (met je hand op de grond) sliden zet je tijdends een scherpe bocht je hand op de grond om de druk op je wielen waardoor ze hun grip verliezen en je gaat glijden. De meeste mensen beginnen met dit te leren omdat het minder eng is omdat je al laag bij de grond zit en dus mocht je vallen je niet zo hard valt. De andere manier is stand-up, meer zoals snowboarden, hierbij laat je je board tractie verliezen door hard in te carven en omhoog te komen. Standup sliden gaat makkelijker als je meer snelheid hebt. De meeste mensen gebruiken een gemiddeld groot top mount board, met slide wielen. Kenmerkend voor deze is wielen is dat ze een ronde/schuine lip hebben, en vaak stone ground ('ingebroken') zijn. Vroeger gebruikte mensen veelal wielen met een durometer boven de 85a omdat die makkelijker uitbreken, het nadeel hier van was dat ze moeilijker te controleren zijn, tegenwoordig zijn door de doorontwikkeling van het urethaan, fijne slide wielen beschikbaar van rond de 80a, deze breken nog steeds redelijk makkelijk uit, maar geven meer controle over je slides. Voor een eerste slide wiel adviseren we een wiel dat niet makkelijk thaned (strepen achterlaat) omdat dan de kans op het flatspotten van je wiel kleiner is. Zodra je je slides onder controle hebt, hun je kiezen voor meer thanier wielen en mooie sporen achterlaten en als ultiem doel je wielen coren (helemaal op sliden).
Long Distance Pushing / Pumping, grote afstanden afleggen met je board. Alhoewel het doel en afkorting hetzelfde zijn kunnen de boards toch redelijk verschillend zijn. Bij het pushen wil je laag boven de grond staan, en grote snelle wielen hebben (bv Speed Vents, Flywheels of Kegels). De trucks zijn meestal TKPs (traditionele skateboard trucks, indy trucks). Bij het pomen gaat het om het board voort te bewegen door snel achter elkaar te carven, hiervoor wordt meestal voor een Bennett truck voor gekozen met aangepaste bushing (high rebound) en een stabiele truck (meestal Tracker RT-S) achter. Het is belangrijk dat de wielen voldoende grip hebben (met name achter) zodat deze niet uitbreken tijden het pompen. Veelal gebruikt men verschillende duro's In Heat of BigZigs. Dan is er ook nog een hybrid vorm met een board dat zowel makkelijke pushed als pompt, een voorbeeld hier van is de G-Bomb met speciale brackets.
Het doel is net als met elke vorm van slalom zo snel mogelijk tussen de pionnetjes door de gaan zonder ze om te gooien. De board die men hiervoor gebruikt zijn erg stijf, topmount en niet al te lang. De trucks zijn super wentbaar zodat je snel van kant kan wisselen. Vaak worden de wedstrijden gehouden op een licht hellende baan al dan niet met een startramp. De professionele slalomers zijn verenigd in de ISSA. De setup is vergelijkbaar met die van een pomp setup alleen de wielen zijn vaak een maatje kleiner.
Niet echt longboarden maar wel er aangerelateerd. Het begon met mensen die niet gingen staan, maar liggen op hun board. Uiteindelijk is het uitgegroeit naar 2 disiplines, Luge en Classic Luge/Buttboarding. De luge (slee) is meestal van metaal en het 2 tot maximaal 4 trucks en is doorgaans iets sneller dan de Buttboards. Deze zijn van hout en mogen maar 2 trucks hebben (en de wielen zijn maximaal 70mm in diameter).